Trening siłowy - dlaczego jest tak ważny dla życia i zdrowia

Kategoria: wellness Opublikowano: piątek, 03, listopad 2017 Paweł Pakosz Drukuj E-mail

cwiczenia siłoweW przypadku braku odpowiedniej ilości cotygodniowego ruchu, wraz z wiekiem następuje zmniejszenie w organizmie masy mięśniowej, wydolności, siły i wytrzymałości siłowej. W wyniku tego, codzienne czynności wykonać będzie trudniej lub mogą one przerastać nasze możliwości wysiłkowe. Zaczynają się niepożądane zmiany w postawie ciała czy samopoczuciu. Cierpi na tym nie tylko nasz wygląd, ale przede wszystkim nasze zdrowie. Chcąc temu zapobiec, doskonale sprawdzi się odpowiednio zaplanowany i realizowany trening siłowy.

 Trening siłowy to trening, w trakcie którego wykorzystuje się ciężar własnego ciała lub sprzęt np. na siłowni. Jego celem jest ukształtowanie sylwetki, poprawa siły ćwiczącego, wzmocnienie kości i stawów, czy spalenie tkanki tłuszczowej. Trening siłowy jest przeznaczony praktycznie dla każdego. Błędnym przekonaniem jest, że jest to trening tylko dla mężczyzn, gdyż mocno kształtuje muskulaturę. Odpowiednio dobrany wysmukla ciało, a tylko specjalny rodzaj treningu, z bardzo dużymi ciężarami, powoduje wyraźny przyrost masy mięśniowej. 

Jest mnóstwo ciekawych i dobrych ćwiczeń, jak i urządzeń służących do ich wykonania. Natomiast w początkowej fazie, trening siłowy najlepiej realizować pod okiem instruktora czy trenera, który zadba o poprawną technikę wykonywania ćwiczeń, odpowiednie obciążenie, co pozwoli cieszyć się ruchem przez długi czas bez kontuzji.

Trening siłowy jest fantastycznym środkiem treningowym, gdyż może wszechstronnie oddziaływać na organizm, wzmacniając go zarówno w aspekcie fizycznym, jak i psychicznym. Co bardzo ważne, taki trening wpływa nie tylko na naszą sprawność fizyczną, ale również na postawę życiową, przejawiającą się aktywnością i witalnością, co poprawia jakość życia.

Jeszcze niedawno, gdy jako społeczeństwo byliśmy bardziej aktywni fizycznie, zalecenia treningu zdrowotnego ograniczały się do zasady „3 × 30 × 130”. Polegało to na wykonywaniu wysiłków o charakterze tlenowym,
wytrzymałościowym, jak na przykład: jazda na rowerze, pływanie czy bieganie, 3 razy w tygodniu, przez co najmniej 30 minut, o intensywności wysiłku wyznaczonej ilościami skurczów serca na poziomie 130 uderzeń/min. Natomiast obecnie poza tego typu wysiłkiem, wskazane jest dla zdrowia i sprawności fizycznej, wykonywanie również ćwiczeń siłowych, a ten rodzaj treningu stał się podstawą treningu zdrowotnego. 

Zachęcam więc do aktywności oraz ćwiczeń siłowych, dla samego siebie i swojego zdrowia.

Jest możliwość zapoczątkowania takich ćwiczeń i dołączenia do grupy ćwiczących na szkolnej siłowni, w każdy wtorek od 9.40 i czwartek od 12.20. Z chęcią pomogę wówczas w ułożeniu prozdrowotnego planu ćwiczeń nie tylko dla uczniów, gdyż zachęcam do wizyt również nauczycieli.

Zdrowia i dużo radości
Paweł Pakosz

Odsłony: 251

Partnerzy Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Opolu