Warsztaty uczniowskie w ramach IV edycji projektu Złote Szkoły NBP – POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna
07 marca 202429 lutego 2024 odbyły się w naszej szkole warsztaty uczniowskie w ramach IV edycji projektu Złote Szkoły NBP – POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna.
Podczas zajęć prowadzące uczennice klasy 3a,Natalia Wrońska i Yelyzaveta Drozinska przedstawiały prezentacje na dany temat, a następnie młodzież brała udział w warsztatach. Były cztery czteroosobowe
grupy. Trzydziestoosobowa publiczność również uczestniczyła w zajęciach.
Pierwsza prezentacja nosiła tytuł „Polskie monety jako dzieła sztuki”. Po jej przedstawieniu wystąpił pan Wiesław Skoczylas – z zamiłowania numizmatyk, który pokazywał monety kolekcjonerskie i opowiadał o każdej. Uczniowie z wielkim zaciekawieniem słuchali i w skupieniu oglądali eksponaty, wśród których można było ujrzeć wyjątkowe okazy z Polski. Pojawiły się również inne, z całego świata. Po wystąpieniu pana Skoczylasa grupy warsztatowe rozpoczęły swoje pierwsze zadanie polegające na zaprojektowaniu monety kolekcjonerskiej w celu upamiętnienia setnej rocznicy emisji Polskiego Złotego. Podkreślona
została waga tego wydarzenia dla Polaków, którzy po 123 latach odzyskali niepodległość i doczekali się własnej waluty.
Następna prezentacja zatytułowana była: „Wprowadzenia do krajowej strategii bezpieczeństwa”. Po jej omówieniu uczniowie otrzymali drugie zadanie. Należało dopasować zadania do filarów bezpieczeństwa.
Ćwiczenie wymagało koncentracji i zastanowienia, a wybór filaru okazał się nie zawsze jednoznaczny.
Kolejna prezentacja – „Wielcy Polscy Ekonomiści” przedstawiła sylwetki polskich ekonomistów, którzy odegrali wielką rolę w ekonomii, czasem nawet rewolucyjną. Zadanie warsztatowe było adekwatne do poruszonego tematu – przed uczniami zmaterializowali się nasi bohaterowie. Należało odgadnąć, o kim mowa, wykorzystując poznaną wiedzę.
Czwarta prezentacja -„Wprowadzenie do zabezpieczeń banknotów i monet” uświadomiła uczniom, jakie środki zapobiegawcze stosowane są do ochrony poszczególnych nominałów. Zadanie polegało na zaznaczeniu na zdjęciach przedstawiających wzory banknotów wszystkich zastosowanych zabezpieczeń.
Należało wskazać elementy holograficzne. Ostatnia prezentacja – „Droga pieniądza z banku centralnego do portfela” uwypukliła proces przepływu nominałów. Należało uważnie słuchać, ponieważ następnie uczniowie grupowo odpowiadali na przygotowane pytania na zasadzie teleturnieju 1 z 10. Trzeba było błyskawicznie myśleć ze względu na krótki czas. Każda drużyna miała trzy szanse. Pytania dotyczyły oczywiście poruszonej tematyki, zahaczając o ogólną wiedzę o Narodowym Banku Polskim.
Zajęcia trwające półtorej godziny były niezwykle twórcze i zaowocowały zdobytą wiedzą oraz umiejętnościami praktycznymi. Młodzież bardzo chętnie pracowała, wykazując się kreatywnością i pomysłowością. Po warsztatach twierdzili, iż były one bardzo interesujące i pouczające.
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Agnieszka Koropiecka
Renata Małecka
Ewa Rakszawa
Jan Łazowski
STASZIC W SOCIAL MEDIACH