loader image
TECHNIK AGROBIZNESU TECHNIK ANALITYK TECHNIK FRYZJERSTWA TECHNIK GRAFIKI TECHNIK LOGISTYK TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA SZKOŁA BRANŻOWA
TECHNIK AGROBIZNESU TECHNIK ANALITYK TECHNIK FRYZJERSTWA TECHNIK GRAFIKI TECHNIK LOGISTYK TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA SZKOŁA BRANŻOWA

Warsztaty uczniowskie w ramach IV edycji projektu Złote Szkoły NBP – POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna

07 marca 2024

29 lutego 2024 odbyły się w naszej szkole warsztaty uczniowskie w ramach IV edycji projektu Złote Szkoły NBP – POLSKI ZŁOTY W OBIEGU OD 100 LAT – NBP i jego funkcja emisyjna.

Podczas zajęć prowadzące uczennice klasy 3a,Natalia Wrońska i Yelyzaveta Drozinska przedstawiały prezentacje na dany temat, a następnie młodzież brała udział w warsztatach. Były cztery czteroosobowe
grupy. Trzydziestoosobowa publiczność również uczestniczyła w zajęciach.

Pierwsza prezentacja nosiła tytuł „Polskie monety jako dzieła sztuki”. Po jej przedstawieniu wystąpił pan Wiesław Skoczylas – z zamiłowania numizmatyk, który pokazywał monety kolekcjonerskie i opowiadał o każdej. Uczniowie z wielkim zaciekawieniem słuchali i w skupieniu oglądali eksponaty, wśród których można było ujrzeć wyjątkowe okazy z Polski. Pojawiły się również inne, z całego świata. Po wystąpieniu pana Skoczylasa grupy warsztatowe rozpoczęły swoje pierwsze zadanie polegające na zaprojektowaniu monety kolekcjonerskiej w celu upamiętnienia setnej rocznicy emisji Polskiego Złotego. Podkreślona
została waga tego wydarzenia dla Polaków, którzy po 123 latach odzyskali niepodległość i doczekali się własnej waluty.

Następna prezentacja zatytułowana była: „Wprowadzenia do krajowej strategii bezpieczeństwa”. Po jej omówieniu uczniowie otrzymali drugie zadanie. Należało dopasować zadania do filarów bezpieczeństwa.
Ćwiczenie wymagało koncentracji i zastanowienia, a wybór filaru okazał się nie zawsze jednoznaczny.

Kolejna prezentacja – „Wielcy Polscy Ekonomiści” przedstawiła sylwetki polskich ekonomistów, którzy odegrali wielką rolę w ekonomii, czasem nawet rewolucyjną. Zadanie warsztatowe było adekwatne do poruszonego tematu – przed uczniami zmaterializowali się nasi bohaterowie. Należało odgadnąć, o kim mowa, wykorzystując poznaną wiedzę.

Czwarta prezentacja -„Wprowadzenie do zabezpieczeń banknotów i monet” uświadomiła uczniom, jakie środki zapobiegawcze stosowane są do ochrony poszczególnych nominałów. Zadanie polegało na zaznaczeniu na zdjęciach przedstawiających wzory banknotów wszystkich zastosowanych zabezpieczeń.
Należało wskazać elementy holograficzne. Ostatnia prezentacja – „Droga pieniądza z banku centralnego do portfela” uwypukliła proces przepływu nominałów. Należało uważnie słuchać, ponieważ następnie uczniowie grupowo odpowiadali na przygotowane pytania na zasadzie teleturnieju 1 z 10. Trzeba było błyskawicznie myśleć ze względu na krótki czas. Każda drużyna miała trzy szanse. Pytania dotyczyły oczywiście poruszonej tematyki, zahaczając o ogólną wiedzę o Narodowym Banku Polskim.

Zajęcia trwające półtorej godziny były niezwykle twórcze i zaowocowały zdobytą wiedzą oraz umiejętnościami praktycznymi. Młodzież bardzo chętnie pracowała, wykazując się kreatywnością i pomysłowością. Po warsztatach twierdzili, iż były one bardzo interesujące i pouczające.

Osoby odpowiedzialne za projekt:
Agnieszka Koropiecka
Renata Małecka
Ewa Rakszawa
Jan Łazowski

Wszelkie prawa zastrzeżone (all rights reserved). © Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Opolu.
Skip to content